search

A wmn.hu újabb cikkben foglalkozik a sportszülők viselkedésével.

Legutóbb is olvasóink figyelmébe ajánlottuk a lelátóról bekiabáló szülőkkel kapcsolatos írást, s ezúttal is ezt tesszük, hiszen a megállapítások, vélemények sportágunkat is érintik.

 A szerző, Doleschall Miklós közel húsz évet dolgozott edzőként és sportvezetőként, és munkája során remek szülőkkel és kollégákkal találkozott.

Doleschall Miklós/wmn.hu * Fel kell tennünk a kérdést: elvárható-e a szülőtől, hogy jó sportszülő legyen? De lehet, hogy úgy helyes fogalmaznunk: „miért is várjuk el a szülőtől, hogy jó sportszülő legyen?”

A szülők többsége nem sportolt rendszeresen a saját fiatalkorában, és a gyerekek többségével is a testnevelő ismerteti meg a sportot, nem a szülő. Hogy mi a céljuk azzal, hogy a gyerekük sportol? Az esetek többségében ez kimerül abban, hogy „legalább addig se a telefonját nyomkodja”.

A szülők többsége nincs tisztában azzal, hogy amikor a gyerek sportolni kezd, akkor a sportszemélyisége is kialakul.

Ez csak azért vicces, mert a sportszemélyiség alapvetően szembemegy a gyerek addigi szocializációjával. Például amíg a család és az iskola konfliktuskerülő magatartásra tanít, addig a sport (pláne a küzdősportok) esetében ez szóba sem jöhet. Félreértés ne essék, nem azt állítom, hogy a sport lényege a konfliktuskeresés, de a talpon maradás, a kezdeményezés és az előrejutás nem megy konfliktuskerülő szemlélettel. Hosszasan lehet sorolni, hogy miben más a sportszemélyiség, és miként hathat pozitívan a sportoló gyerek felnőttkorára, de most szándékosan a konfliktuskezelést emelem ki, mert ez kapcsolódik a témához, és erre a későbbiekben vissza is térek.

A lényeg, hogy amikor a gyerek belecsöppen a sportba, akkor szép fokozatosan azt tapasztalja, hogy ez a világ nem teljesen olyan, mint amiről eddig meséltek. Ez egyértelmű, hiszen a sport jobban hasonlít felnőttek világához, amit egyébként megpróbálunk minél tovább elmismásolni a gyereknevelés során. A sportolással viszont, ha úgy tetszik, kinyitjuk Pandora szelencéjét.

Olyan kérdésekre kellene választ adni, hogy milyen viszonyban van egymással a küzdelem és az emberség, vagy például: hol van a határ a versengés és a játék között.

Döbbenetes vagy sem, de nemcsak a kezdő sportoló nem tudja, hanem a szülők többségének sem evidencia, hogy pontosan mit is jelent a sportszerűség.

Somos Ákos egy korábbi cikkében szépen cizellálja, hogy milyen szülői magatartás-típusok jelennek meg a mérkőzéseken. Azt nem tudom, hogy létezik-e olyan, hogy „sportszülő”, vagy ez csak egy hétvégi epizódszerep, de az biztos, hogy ez egyfajta tudathasadásos állapot. Egyrészt a mérkőzés hevében a legszelídebb szülőből is előugorhat az anyatigris, másrészt, – mint szó esett róla –, a módszereit tekintve a sportnevelés alapvetően ellentmondásban van a gyerekneveléssel.

A sportszülői lét a szülők többségét egész egyszerűen felkészületlenül éri.

Lehet, hogy ez így elsőre nyersen hangzik, de a „felkészületlent” úgy értem, hogy senki nem készíti fel őket. Nem elvárás, hogy a szülő tudja, miként kell viselkednie sportszülőként. Mint az élet minden területén, – kapaszkodók hiányában – könnyen születnek szélsőséges válaszok. Az egyik szülőtípus kiszáll a buliból, hátralép kettőt, ami megtisztelő bizalom az edző számára, de mégsem igazán jó, mert a szülői dicséret, a szülői vigasztalás és a szülői jó tanács nem pótolható. A másik véglet, amikor egy szülő félreértelmezi a sportnevelést, vagy ugyan érti, hogy miről szól, de nem az életkori sajátosságoknak megfelelően adagolja. Na, és itt elérkeztünk az edző szerepéhez.

Az edzőség egy szakma.

Az edző pedig ugyanúgy pedagógus, mint a matektanár. Csak amíg a matektanár elsősorban a matekot tanítja meg, ne adj' isten, megszeretteti, és csak kisebb részben foglalkozik személyiségfejlesztéssel, addig a sportban pont fordítva van. Az edző először szeretteti meg a játékot, utána jön a nevelőmunka, és csak az idő előre haladtával lesz egyre fontosabb magának a sportnak (és a győzelemnek) a megtanulása.

Persze lehet vitatkozni azon, hogy melyik pedagógusnak mi az ideális prioritási sorrend, és ez a kérdés sokszor filozófiai magasságokba törhet, de az biztos, hogy mind az edzőnek, mind a matektanárnak első számú feladata a gyermek védelme. És ez leginkább akkor van így, amikor egy szülő idiótán viselkedik, mert például felnőtt mérkőzések szurkolói mintáit utánozza.

„Egyesével ülnék le minden szülővel, akinek a kisiskolás gyereke sportol” – írta a fent említett cikkében Csiki Ingrid. Ez a mondat szinte hibátlan, azt leszámítva, hogy nem feltételes módban kellene használni, hanem egyesével le kell ülni minden szülővel, és tisztázni, hogy mivel jár a sportolás.

Ugyanis az edzőnek nemcsak a sportoló gyerek az „ügyfele”, hanem a szülő is.

A napnál is világosabb? Sajnos nem. Ahogy sok szülő hátralép kettőt, sok edző is távolságot tart. Mintha ezzel meg lehetne oldani bármit. Ugye, emlékszünk, a konfliktuskerülő szemlélet nem működik a sportban.

Az edző feladata tisztába tenni, hogy a sportszülői szerep mivel jár, és még az első verseny előtt elmondani, hogy mire lehet számítani, mi az elvárt szülői viselkedés a sportpálya mellett. Ahogy egy edzőkollégám és jó barátom mondta, a mérkőzés után „sajtótájékoztatót” kell tartani. Pedagógiai és sportszakmai kérdésekre kell válaszolni, még akkor is, ha ez nem mindig kellemes.

A szülők olyanok, amilyenek.

Mindegyiket más rugó mozgatja. De ettől még a sportpályán az edző van otthon. Neki kell kezdeményezni, kommunikálni, együttműködéseket kialakítani, és mindent megtenni, hogy megteremtse a sportnevelés optimális feltételeit. Ha ezt a munkát egy edző jól elvégzi, akkor sokkal kevesebb hátráltató tényezővel kell számolnia. De ami még ennél is fontosabb, hogy a sportoló gyereknek támogató sportszülője lesz.

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
AddThis
Accept
Decline